XYZ Kahve Firması için Sosyal Medya Pazarlama Planı Denemesi

Murat Yaman | 23:34 | | | | | |

resim-aciklamasi

Merhaba,

Bugün sizlerle, Üniversite Plus'da aldığım "Sosyal Medya Stratejileri" dersinin ikinci haftasında hocamız Sn.Ayşe Kök tarafından verilen ödevle ilgili yaptığım çalışmaları paylaşmak istiyorum.

XYZ isimli örnek firmamız kahve sektöründe yer almakta ve sosyal medyanın gücünden faydalanarak, belirlemiş olduğu hedeflere, uygun stratejiler ve araçlar kullanarak ulaşmaya çalışmaktadır.

Bu konu ile ilgili olarak, hazırlamaya çalıştığım örnek bir "Sosyal Medya Pazarlama Planı" sunumunu aşağıda bulabilirsiniz.

Dersin sonunda, hocamızın bizden yanıtlamamızı istediği sorular ve "acemi bir sosyal medya çırağı" olarak benim vermeye çalıştığım cevaplar şu şekildedir :)

Soru: XYZ kahve firması, sosyal medya pazarlama planıyla ilerlemeden önce neden sosyal medyadaki varlığını gözden geçirmelidir? Açıklayın.

Cevap: XYZ Firması, rakiplerine oranla kahve sektöründe yeni bir firma olmasına rağmen sosyal medyada kendisinden, ürünlerinden ve hizmetlerinden bahsedilmektedir.

Herhangi bir sosyal medya pazarlama planı uygulanmadan önce, XYZ Firması Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Flickr ve Ezine Articles üzerinde hesaplar oluşturarak, sosyal medya kanallarını kullanmaya başlamıştır.

Günümüzde tüketiciler, firmalardan aldıkları ürün ve hizmetleri, olumlu ya da olumsuz değerlendirmeleri ile birlikte sosyal medyada başka tüketiciler ile paylaşmaktadır. Bu paylaşımlar bazen öylesine hızlı bir şekil alabilmektedir ki, herhangi bir şehir veya ülkede yaşanılan olumsuz bir deneyim, bir kaç saat içinde başka bir şehir ya da ülkedeki o firmaya ait mağazada müşteri tepkisine, kaybına dönüşebilmektedir.

Kontrolsüz kullanılan sosyal medya kanalları ve yaşanan kişisel deneyimler nedeniyle firma adının, kullandığı markaların veya sunduğu ürün ve hizmetlerin, insanlar üzerinde nasıl bir etki bıraktığı tüm bu çalışmalardan önce anlaşılmalıdır.

Böylece bu duruma uygun çözüm ve stratejiler içeren bir sosyal medya pazarlama planı hazırlanabilecektir.

Soru: XYZ kahve firmasının sosyal medya stratejileri, firmanın sosyal ağ için pazarlama hedeflerinin elde edilmesine nasıl yardımcı olacaktır?

Cevap: XYZ Firması, uygulayacağı sosyal medya stratejileri ile hem daha önce kullanılan kanalların verimliliğini ve üretkenliğini artıracak, hem de yeni girilecek kanallar ile daha önce hiç ulaşılamamış ya da ilgisi çekilememiş potansiyel müşterilere ulaşacaktır.

Hedef kitle göz önünde bulundurularak düzenlenecek olan çekilişler, ücretsiz hediyeler, indirim kuponları ve diğer promosyonlar ile marka bilinirliliği artırılacaktır.

Tüketiciler, sosyal medya üzerinden yapılacak çağrılarla, yeni ürün ve hizmetlerin oluşumunda aktif rol almaları konusunda desteklenecek ve bu şekilde yeni ürün ve hizmetlerin tüketici nezdinde kabulü hızlandırılacaktır. Bu durum, müşteri şikayetlerinde gözle görülür bir azalmaya neden olacak, markaya duyulan güven ve müşteri memnuniyeti artacaktır.

Yapılacak olan SEO çalışmaları ile firmanın ürün ve hizmetleri arama motoru sonuçlarında daha üst sıralarda görünecek ve ziyaretçi trafiği artırılacaktır.

Soru: Firmanın hedef müşterileri, sosyal ağda en çok hangi kanallarda mevcuttur ve bu platformlarda neler yapmaktadırlar?

Cevap: Firmanın hedef müşterileri demografik olarak, 18-27 yaş arası gençlerden oluşmaktadır. Bu gençler, internete bağlanmanın mümkün olduğu her yerde netbook, tablet veya akıllı telefon üzerinden sosyal medyaya bağlanmakta ve bu kanallarda paylaşılan içeriğe de önem vermektedirler.

Örneğin, XYZ Firması'nın en büyük rakiplerinden biri olan Starbucks firmasının, Facebook sayfası 2003 yılından beridir faaliyet göstermektedir. Beğeni sayısı 500 bini aşmıştır. Her gün farklı bir menü paylaşılmakta, farklı mağazalar ön plana çıkarılmakta, anketler düzenlenmekte ve ürünler hakkında detaylı bilgiler verilerek potansiyel müşteriler mağazalara çekilmeye çalışılmaktadır. Buralara giden ve hedef kitleyi temsil eden gençler, durum güncellemelerinde yer paylaşımı yaparak Starbucks firmasının en güzel ve en etkili reklamını yapmaktadırlar.

Aynı firmanın Twitter hesabı ise yaklaşık 41 bin kişi tarafından takip edilmektedir. Fakat burada yapılan paylaşımlar Facebook'da olduğu gibi tanıtım çalışmaları değil daha çok müşteri şikayetlerine çözüm bulma ya da etkinlikleri haber verme şeklinde olmaktadır. Müşteriler duygu ve düşüncelerini attıkları tweetler ile daha masalarından kalkmadan paylaşmaktadırlar.

starbucks geri bildirim

Starbucks YouTube kanalının 17 bin abonesi vardır. Firma daha çok çalışanları ile yapılan röportajları, mutfak görüntülerini ve mutlu bir kahve deneyimi yaşayan müşterilerinin videolarını yayınlamaktadır.

Firmanın en aktif kullandığı kanallardan biri Foursquare'dir. Bir milyon dört yüz bin beğenisi olan kanal, uygulamayı telefonuna, tabletine ya da diğer bilgisayarlarına yüklemiş olan kullanıcılara, konum bilgilerini kullanarak en yakın mağazanın yerini bildirmekte ya da arkadaşlarını da yanlarında getirmeleri karşılığında elde edecekleri indirim ya da promosyonları duyurabilmektedir.

LinkedIn'de kullanılan kanallardan biridir. 172 bin kişi tarafından takip edilen kanal ile firma genelde eleman ihtiyaçlarını duyurmaktadır.

Firmanın diğer kanallardaki etkinlikleri ise oldukça sınırlıdır.

Buradan hareketle, XYZ firmasının da yukarıda bahsedilen kanallar üzerinde ve benzer kullanım şekli ile yer alması, hedeflenen müşterilere ulaşmasında etkili olacaktır.

Soru: XYZ kahve firmasının odaklanmayı seçtiği platformlar dışında, hedef müşterilere ulaşmak için diğer hangi platformlar yatırım yapmaya değer? Gerekçenizi açıklayın.

Cevap: Sosyal medya üzerinde yer alan kanallar her geçen gün kendilerini yenilemekte ve aralarına her geçen gün yenileri katılmaktadır. Bazı kanallar popülaritesi yitirirken bazı kanallar hızlı bir şekilde yükselmektedir. Örneğin kurulduğu 2011 Haziran'ından itibaren "hayalet kasaba" yakıştırması yapılan Google+ 2012 yazında atağa kalkarak Facebook ve Twitter'ın ardından en fazla kullanıcıya sahip sosyal ağ durumuna gelmiştir.

Her sosyal ağın kullanıcı profili, multimedia ihtiyacı, paylaşım teknikleri ve yazılımsal gerekleri birbirinden farklı olduğu için bu kanalların yöneticiliği de ayrı ayrı uzmanlık gerektirmektedir. Bu nedenle firma hedef ve stratejileri ile tam tamına örtüşmeyen kanallara yatırım yapmak kesinlikle mantıklı değildir.

değişik sosyal medya araçları

Soru: Firmanın sosyal medya pazarlama hedeflerine ulaşma yolunda, gelişimini gözlemleme şeklini değiştirir miydiniz? Evetse, neden? Hayırsa, neden?

Cevap: Hayır değiştirmezdim. İnternet üzerinden yapılan sosyal medya pazarlama çalışmalarının geleneksel pazarlama yöntemlerine göre en büyük üstünlüklerinden biri; ölçülebilir olmasıdır. İzleme yazılımlarından ve duygu - etki analizlerinden elde edilen nicel verilerin tarafsız ve dürüst bir şekilde değerlendirilmesi ile firma için hayati öneme sahip bir çok iyileştirme ve geliştirme faaliyeti gerçekleştirilebilir.

sosyal medya planlama döngüsü

XYZ kahve firması hayali bir firma. Sosyal medya pazarlama çalışmalarını yürütmem için geldiler beni buldular :) Bakalım sonuç ne olacak? İlerleyen derslerde bunu hep birlikte göreceğiz...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Lütfen yorum yazarken aşağıdaki noktaları göz önünde bulundurun.

1- Yaptığınız yorumun, yazıyla alakalı olmasına özen gösteriniz.
2- Yazım ve dilbilgisi konusunda özen gösteriniz ve argo kelimelerden uzak durunuz.
3- Reklam amaçlı yorumlarda bulunmayınız.